søndag 14. november 2010

Bilder og Fakta

Ja det var mange av de bildene jeg tok som jeg ikke viste hvilken mus som hadde gått der men jeg har funnet det ut nå. og jeg har fakta om musene nå :-)


Markmus
Markmus er den vanligste små gnageren i barskogene i Norge.
Om vinteren kan du oftes se små fotspor som går over snøen som jeg ser ute i hagen.
Markmusa til hører korthalemusene for den har kort hale.
Markmusa bilr ca. 3 år gammel hvis den ikke blir tatt av rovdy.
Den kan opnå vekt på ca. 85 gram. Den kan få fire-seks unger i hvert kull men det kan også forekomme ti.
Markmusa er plante eter . På sommernstid spiser den særlig gress,starr og urter.
Om vinteren spiser den nøtter og rotknoller.

Fotspor av Markmusa som jeg fant i går                            Bilde av Markmusa













Men jeg har fortsatt ikke funnet ut hvilken mus som lagde dette sporet

 Noen som vet hvilken mus som har gått her?




Alt skrevet med egene ord : )


-Linn


3 kommentarer:

  1. Flott Linn!
    Håper du får svar på spørsmålet ditt!
    Flott at du bruker egne ord!
    Fint at du bygger ut fagteksten din, fortsett med det!!!
    Stilig uteende på bloggen

    SvarSlett
  2. Kjempe fine bilder Linn!

    Har du tenkt på at det faktisk ikke trenger å være musespor du har tatt bilde av?
    Jeg tror kanskje det kan være spor av røyskatt, men det kan være jeg tar feil.

    AK :-)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett